9.5.12

Berlin

Berlin var strålande, jag blev lite kär i staden direkt när vi kom dit. På fredag kväll åt vi gemüse kebap och sedan drog vi till tre olika klubbar; Solar bar, Club der Visionär och Wilden Renate. På Solar bar, som ligger i en form av skyskrapa, studerade vi den fantastiska vyn över staden. Club der Visionär låg däremot i ett gammalt båthus vid en å och där satt vi på en brygga och drack öl till efter midnatt. Vidare gick vi till den totalt skumma klubben Wilden Renate som är i ett övergivet lägenhetshus (5 våningar och en labyrint av rum). Där är all inredning från tanten som bodde där innan kvar, medaljongtapeter, en säng, tavlor etc. I varje rum var det ett dansgolv och på innegården fanns också en båt som hängde i träden som man kunde sitta och gunga i. Helt vrickat ställe men jag fullkomligt älskade det.

På Lördagen åt vi först en lyxig frukost innan vi drog in till stan och tog en sightseeing buss för att känna oss som äkta turister. Därefter tog vi en kaffe på ett mysigt hostel som jag lätt skulle bo på nästa gång jag kommer och sedan tog vi en titt på det judiska minnesmonumentet. På kvällen lagade vi pasta, sov och tog några öl på Süss War Gestern som är en bar som är som ett stort vardagsrum.

Mustafas Gemüse Kepab (med sötpotatis)

Kunglig frukost på lördagsmorgonen.

Josefine vid muren.

Muren (East Side Gallery)

TV-tornet vid Alexanderplatz.

Chris och Josefine.

Tågstationen.

Jag och Chris när vi fikade på Michelberger. (Han fake-sover).

Väldigt artsy hostel/hotell med skiljeväggar bestående av bokhyllor.

En påhittig lampa gjord av böcker.

Mauerpark på söndagen.

Karaoke.

Chris och josse var roade av showen.

Galna engelsmän sjöng Bohemian Rhapsody och spelade luftgitarr på sina ben.

För att avsluta trippen på bästa sätt åkte vi på söndagen till Mauerpark där tusentals människor samlas för att dricka en öl eller fortsätta fyllan. Vi strosade dock runt där med varsin kaffe och sedan mötte jag upp min kusin Uffe som bor i Berlin och hans son Joshua för att ta en glass. Det var riktigt mysigt och efteråt satte de igång karaoke vid amfiteatern i parken där randoms kunde gå upp och sjunga. Det var galet mycket folk och bland den bästa underhållningen jag sett, då en hög punkare med blodigt ansikte gick runt på scenen samtidigt som en en konstig kille med gula solbrillor dansade piruetter och massa barn sprang runt runt dem. Efter det tog vi en hamburgare på Burgermeister som är ett hypat gatukök som är i en gammal toalettkur. Därefter var det 60mil ner på autobahn igen som gällde. Världens bästa helg.