24.8.14

Prag - Dag V

Där är vi framme vid sista dagen i Prag, alltså i fredags. Eftersom Sara och Lukas åkte tidigt på morgonen så hade jag och Jonas en dag för oss själva.

Efter att vi ätit frukost, checkat ut från hotellet och låst in våra väskor där så gick vi bort mot Kafka-muséet.

Ingången. Man fick tyvärr inte ta kort inne på utställningen vilket var lite synd.

K utanför (K för Kafka I suppose). Utställningen var välarbetad och väldigt känslosam. Jag som i alla fall har läst en av hans böcker kände igen mig en hel del i skildringen om hans liv och dess påverkan på hans författarstil. Han levde i en rätt dyster värld med avbrutna förhållanden, en kärlekslös barndom och han jobbade som advokat och författare på samma gång vilket gjorde att han hela tiden var utbränd. Jag rekommenderar verkligen denna utställning om ni är intresserad av Kafka. Mycket gripande.

Efter muséet gick vi bort till Lennon-muren som bara ligger ett stenkast bort på andra sidan Karlsbron.

Där är det gatukonst och graffiti i freden och kärlekens tecken. Det stod även en snubbe och spelade Beatleslåtar på gitarr bredvid vilket förhöjde stämningen.

Därefter gick vi förbi en bro med hänglås (love locks) som kärlekspar skriver sina namn på och hakar fast.

Vi hade inget lås med oss men fick nöja oss med att kasta ner ett mynt från Karlsbron någon dag innan, som tydligen ska bringa kärlek också sa Jonas.

I kvarteret fanns självklart en Beatles-pub som hette John Lennon Pub.

Vi gick aldrig in där med de hade en söt liten gul ubåt som hängde ovanför ingången.

Kom sedan förbi vårt hotell (så fint på utsidan!) och gick längre ner i Smichov som är en stadsdel känd för mycket finans-och bankbyggnader.

Efter en längre promenad hittade vi en riktigt schysst restaurang som serverade en blandad meny. Gillade inredningen skarpt som bestod av svarta möbler med små färgklickar här och där. Beställde också vår sista tjeckiska öl.

Jag åt svamprisotto med sellerichips. Nom nom.

Jonas åt kyckling med stekt polenta.

---
Sedan väntade vi på hotellet en stund innan vi drog bort till flyget. När vi väl var vid gate:n så blev vi meddelande att flyget var försenat. Först 30 minuter och till sist 1,5 timme. Det vill säga så missade vi precis vårt anslutningsflyg till Göteborg när vi kom fram till Amsterdam. Kul va? Så vi blev alltså strandade på Amsterdams flygplats och nästa flyg till Sverige gick nästa morgon. Som tur är skötte KLM det snyggt och gav oss efter ett långt köende ett hotell samt transfer till och från flygplatsen. Vårt hotell hette Steinerberger och var riktigt flott, vilket jag inte alls förväntat mig. När vi kom fram fick vi först äta buffé innan det var dags att sova. Den sängen som vi hade på vårt rum  är nog den skönaste jag sovit i någonsin. Jag förstår att det inte går att se så bra på bilden, men dem täckena är de gosigaste jag någonsin känt.

Den skönaste sängen i världshistorien. Synd att vi bara fick sova i 3,5 timme innan vi fick lov att gå upp igen.

Fint hotellrum nära Schipol (Amsterdams flygplats), skulle lätt kunna bo där igen, men varför skulle jag liksom? Haha.

Jag var redig sur och trött när jag gick och la mig och hängde lite läpp. Men när vi gick upp fick vi i alla fall lite frukost (04.30 på morgonen) och sen fick vi skjuts till flyget igen. Trots komplikationer så har denna resa varit helt fantastisk och jag längtar redan tillbaka! Om ni någonsin tvivlar på att åka till Prag, gör inte det! Det är en amazing stad helt enkelt.